
In het VIRMm1 project worden door NS 81 VIRM-1 treinen gemoderniseerd en gereviseerd. Hierna zien de treinen er weer fris uit en kunnen ze weer jaren mee. De VIRM serie is de grootste materieelserie van de Nederlandse Spoorwegen en vervoert in de spits tot wel 1000 passagiers per rit. In 2020 moeten alle treinen gereed zijn. Van 2013 tot en met 2017 was ik betrokken bij de voorbereidingen om deze nieuwe trein te kunnen onderhouden.
Het project “voorbereiding instandhouding VIRMm1”
Het deelproject “Voorbereiding instandhouding VIRMm1” had als doel de onderhoudsorganisatie voor te bereiden op de komst van de gemoderniseerde trein.
Wanneer kun je een trein onderhouden?
VIRMm1 Project Informatiestromen
Er komt veel bij kijken als een organisatie klaargestoomd moet worden voor het onderhouden van nieuw materieel. In het kort komt het erop neer dat:
- Reservedelen beschikbaar zijn en opnieuw besteld kunnen worden;
- Onderhoudsmonteurs de kennis hebben om het onderhoud – aan alle nieuwe systemen – uit te voeren;
- Informatie beschikbaar is in de vorm van naslagwerken en werkinstructies om onderhoudsbeurten uit te voeren en storingen op te lossen.
Daarnaast moeten ook allerlei NedTrain informatiesystemen gevuld zijn, zodat reservedelen kunnen worden besteld, software kan worden uitgeleverd en de trein – in geval van een storing – zo snel mogelijk naar een herstellocatie kan worden geleid.
Een ambitieuze deadline
Het doel was om alles voor elkaar te hebben voordat de eerste trein werd overgedragen aan de Nederlandse Spoorwegen voor ingebruikname. En dat is gelukt!
Wat deed ik nu precies?
Tijdens het project waren dit mijn voornaamste werkzaamheden:
- Coördinatie van de informatievoorziening tussen de VIRMm1 projectteams “modernisering” en “voorbereiding instandhouding”.
- Ontwerp en beheer van een portaal (op basis van SharePoint) voor het delen van informatie.
- Het ondersteunen van de maintenance engineer en inkoper bij het bepalen van de reservedelen.
- Het mee ontwikkelen en uitvoeren van een plan om artikelinformatie op tijd bekend te stellen in het NedTrain ERP-systeem.
- Contactpunt zijn voor de auteurs van Verebus die zorg droegen voor de verschillende naslagwerken en het bijwerken van de online catalogus voor reservedelen.
- Het opstellen en uitvoeren van een plan voor het valideren van het O&M documentatie deel uit de TSI “Locomotives and passenger rolling stock”.
Succes!
Het moderniseren van reviseren van treinmaterieel is een ingewikkelde operatie. Er zorg voor dragen dat dat materieel de komende decennia onderhouden kan worden is misschien wel net zo complex.
Dat alle betrokken partijen op tijd waren voorbereid op de komst van de VIRMm1 mag beslist gevierd worden. Ik ben er dan ook best trots op dat ik daar een steentje aan hebben mogen bijdragen.
Geef een reactie